NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ
وَهَنَّادٌ
أَنَّ أَبَا
مُعَاوِيَةَ
وَوَكِيعًا
حَدَّثَاهُمْ
عَنْ
الْأَعْمَشِ
عَنْ أَبِي
صَالِحٍ عَنْ
أَبِي
سَعِيدٍ قَالَ
قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لَا يَحِلُّ
لِامْرَأَةٍ
تُؤْمِنُ
بِاللَّهِ
وَالْيَوْمِ
الْآخِرِ
أَنْ
تُسَافِرَ
سَفَرًا فَوْقَ
ثَلَاثَةِ
أَيَّامٍ
فَصَاعِدًا
إِلَّا
وَمَعَهَا
أَبُوهَا
أَوْ
أَخُوهَا
أَوْ زَوْجُهَا
أَوْ
ابْنُهَا
أَوْ ذُو
مَحْرَمٍ مِنْهَا
Ebû Sa'îd'den; demiştir
ki: Resûlullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
"Allah'a ve âhiret
gününe imân eden bir kadının yanında babası veya erkek kardeşi veya kocası veya
oğlu veya nikâhı haram olan birisi bulunmaksızın üç günlük ve daha fazla yola
çıkması helâl değildir.”
İzah:
Müslim, hac; Tirmizî,
ridâ; İbn Mâce, Menâsik
Bu hadîs-i şerifte bir
kadının yanında kocası veya babası, erkek kardeşi, oğlu gibi yakını ve
kendisine nikâhı ebeddiyyen haram olan bir kimse bulunmadıkça üç günlük veya
daha uzun bir yola çıkmasının helâl olmayacağı ifâde edilmektedir. Nikâhı ebeddiyyen
haram olan kimsenin nikâhının neseb cihetinden haram olmasıyla süt veya
sıhriyet yönünden haram olması arasında bir fark yoktur. Bir erkeğe nikâhı
ebeddiyyen haram olan kimseler üç kısımdır:
1. Neseb hısımlığı (kan
hısımlığı)
a. Kişinin usûlü yani
erkek ise anası, ninesi; kız ise babası, dedesi...
b. Fürû'u; yani oğlu,
kızı, bunların çocukları, torunları...
c. Dede ve ninelerin
fürû'u; amcalar, hâlâlar, dayılar, teyzeler.
Bununla beraber amca,
hâlâ, dayı ve teyzenin kızlarıyla evlenilebilir.
Sadece bir erkeği ele
alırsak buna ebeddiyen haram olan kadınlar şunlardır: Anne, anneanne,
babaanne, kız, kızının kızı, oğlunun kızı, kızkardeşler, hâlâlar, babanın ve
annenin hâlâları, teyzeler, annenin ve babanın teyzeleri, kardeş kızları,
kızkardeş kızları.
2. Evlenmeden doğan
hısımlık (sıhriyyet, müsâhare)
a. Usûlün eşleri:
Babanın eşi, annenin veya babanın babasının eşleri... gibi.
b. Fürû'nun eşleri:
Çocukların, torunların eşleri.
c. Karının usûlü:
Kayınvalide ve onun usûlü: Bu iki şıkta nikâhın haram olması için sadece
nikahlanmış olmak yeterlidir, cinsi birleşme şart değildir,
d. Karının fürû'u: Bir
erkeğe cinsî birleşmede bulunduğu karısının başka kocadan olan çocukları ve
bunların çocukları haramdır. Buna göre erkeğe sıhriyet yoluyla ebediyyen haram
olan kadınlar şunlardır: Kayınvalide, nine, kayınbabanın annesi, cinsî
birleşmede bulunduğu karısından doğan üvey kızları, oğullarının kızları,
gelinler, torunların karılan, üvey anneleri, Sıhhriyyetten doğan bu haram
oluşlar sahîh nikahtan doğmakla beraber, emzirme veya zina ile de gerçekleşir.
Kişiye karısının başka kocadan olan kızı ve karısının annesi haram olduğu gibi
karısının süt kızı ve süt annesi de haramdır. Zina ettiği kadının kızı, anası,
süt kızı, süt annesi de ebediyyen haramdır.
3. Sut emzirmeden doğan
hısımlık, kan hısımlığı ve evlenmeden doğan hısımlık derecesindeki süt
hısımlıkları da devamlı evlenme mânilerindendir. Bir erkeğe süt anneleri,
kızları, kızkardeşleri vs. ile süt kayınvalideler, süt üvey kızlar, süt
çocuğun karısı, süt babanın karısı da ebediyyen haramdır.
Ancak İmâm Mâlik bir
kadının üvey oğlu ile hacca gitmesini mekruh görmüştür.